תהליך הקמת אתר אינטרנט

לא תמיד ברור איך נראה תהליך הקמת אתר אינטרנט חדש. במיוחד ללקוח, אשר לא בהכרח מבין משהו על המורכבות של בניית אתרים או עיצוב אתרים. בניית אתר זהו פרויקט מורכב למדי, ואפשר לייעל את התהליך באופן משמעותי אם לוקחים בחשבון מראש את השלבים השונים וכיצד להתארגן לקראתם. שנסו מותניים, נסו לפנות קצת זמן בלו"ז, ובואו נצלול אל תוך התהליך באופן שקול ובהיר ככל הניתן:

הקמת אתר אינטרנט – שלב א': מאפיינים אתר

אפיון אתר הוא אחד הדברים המורכבים ביותר שיש. כאשר האפיון נעשה בחיפזון ובדרך לא נכונה, התוצאה בוודאות תהיה בעייתית. מדוע? כי האפיון למעשה משמש כבלו-פרינט של האתר שלכם, הוא מתווה את דרך הפעולה מבחינת כל אספקט ונדבך בבניית האתר –

  • מה המטרה הכללית וכיצד לממש אותה
  • איך יראה העיצוב
  • איפה יהיה כל אלמנט
  • למה יש להתממשק ובאלו אופנים
  • כיצד המערכת אמורה לפעול מבחינת UI, וכן מבחינת UX

האפיון מסדר לכלל הצוות שעובד על האתר שלכם (אבל גם לכם בתור בעלי האתר) את המבנה, התצורה והשימושיות באתר. כאשר התהליך הזה נעשה בחיפזון, או לא במדויק – האתר שלכם פשוט לא יהיה מה שהוא אמור להיות.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ב': כתובת URL ודומיין

לקוחות רבים חושבים שהשלב לרכוש URL או דומיין הוא לפני בניית האתר. ובכן… זה בעייתי. פעמים רבות כדאי לדחות את שני אלו אל השלב שלאחר האפיון (אלא אם כמובן יש לכם מראש). מדוע? כי האפיון יכול לענות על הרבה שאלות שישפיעו על בחירת כתובת האתר והדומיין.

למשל – אם בחרתם לעשות אתר תדמית, ייתכן ובמהלך האפיון תגלו שכתובת URL אחרת ממה שחשבתם תהיה יותר תדמיתית, כי היא קלה יותר לזכירה, נוחה יותר לעבודה, מתאימה יותר לאיך שהאתר אמור להיראות מול הלקוח, וכדומה. לעיתים תהליך האפיון משנה לחלוטין את הצורה שאתם מסתכלים בה על האתר שלכם, ויעלה רעיונות חדשים ומפתיעים.

בנוגע לדומיין, הוא צריך לשרת את המטרה הפונקציונלית של האתר. במילים אחרות, האתר שלכם אמור לתפקיד מול משתמשים מסוימים ולתקשר עם על מיני גורמים. כאשר בוחרים דומיין רק על בסיס עלות כספית וחיסכון למשל, אתם עלולים לבחור בשרתים שיובילו להאטה משמעותית באופן תפקודו של האתר. כאשר עובדים על הקמת אתר אינטרנט, חשוב מאוד לקחת בחשבון את ה"מאחורי הקלעים" הללו, ולהתייעץ עם בעלי המקצוע שעובדים מולכם.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ג': תכנון שיווקי

בעצם, למה השלב הזה מופרד מהאפיון? אז זהו, שהוא לא בדיוק מופרד. אבל כאן אנחנו מתמקדים יותר בפרקטיקות שאתם בוחרים לתפעל את האתר בפועל. זה לא רק ה"מה אני רוצה בבגדול", והורדה של זה לכדי אלמנטים. אלא גם – "איך סופרים את התוצאות שלכם", ולכן אלו משפכי שיווק או ערוצי פעולה אנו בוחרים.

החשיבות כאן היא בכמה רמות:

  • לוודא התממשקות יעילה עם גורמים חיצוניים לאתר (פלאגינים, אתרים אחרים, מערכות שיווק, וכדומה)
  • לוודא פאנל ניהול יעיל עבורכם
  • לתאם את התכנות עם מערכות השיווק שלכם (CRM למשל, או מערכת שיווק ניוזלטרים)

במילים אחרות, כאן אנו לוקחים בחשבון את התמונה המלאה של מערך השיווק שלכם, ולא רק את האתר בפני עצמו. זה גם השלב לחזור אחורה אל האפיון ולוודא שלא טעינו בדרך, כי לאחר שמתחילים תהליך לפעמים דברים משתנים.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ד': סקיצות ועיצובים

מעצב טוב הוא עמו קסם מוצלח – הוא פשוט יודע לעשות פלאים. בשלב הזה, נותנים למעצב וידי הקסם שלו לשחק עם האתר שלכם על פי האפיון, להדביק ולחתוך, לתת לדמיון להשתולל ולהציע לכם סקיצה שתעיף אתכם באוויר! כשבונים אתר אינטרנט חייבים לקחת בחשבון את הנראות שלו, וזה היופי של עיצוב אתרים איכותי – הוא מכניס לאתר המכני נשמה יצירתית.

בשלב הזה ייתכנו כמה סבבי סקיצות, אך לרוב העיקר עצמו (הבסיס לאתר) נשאר איתן. חשוב להבין כי הפידבק שלכם הוא קריטי, כי מרגע שיש אישור לעיצוב אין "אחורה פנה"! לשנות עיצוב בדיעבד זו משימה כמעט בלתי אפשרית (לפחות בדברים הגדולים). לכן, אם אתם רוצים לעשות שינויים משמעותיים כדאי לעשות אותם לפני שהמעצב יושב לעבוד.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ה': תוכן ותכנות

בזמן שהמתכנת עושה את עבודתו, ולמעשה מייצר את האתר שלכם, אתם נותרים ממתינים. אבל זו תהיה טעות… כשהמתכנת עובד על האתר שלכם זה הזמן לתת פוש רציני בכל מה שקשור בתוכן האתר. תאמינו או לא, אבל רוב הלקוחות בשוק חושבים שהם יכולים לכתוב את התכנים לאתר לגמרי לבדם. אבל בפועל… זה לא בדיוק עובד. למה?

  • בפועל אין לכם באמת זמן לכתוב תכנים ולוודא שהכול מוכן, יש לכם עסק לתפעל. תתמקדו בו.
  • לקוחות גם נוטים לדחות את הכנת התוכן עד לרגע האחרון, ואז עוד קצת, ועוד קצת, ועוד קצת, ולבינתיים ישנו אתר יתום בלי תוכן.
  • גם אם הלקוח מכין את התוכן לבדו, באחוזים ניכרים מהמקרים התוכן פשוט לא עובד. מה זאת אומרת לא עובד? זה אומר שהתוכן לא מתאים למה שהלקוח מצפה לראות.

אנחנו תמיד ממליצים להשתמש בבעלי מקצוע לכתיבת התוכן. חשבו על כך.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ו': התממשקות עם צד ג' (אופציה)

לאחר שהאתר מוכן, ממשקים אותו עם כל הגורמים החיצוניים:

  • מערכות שיווק
  • CRM
  • הנהלת חשבונות
  • מדיה חברתית
  • GOOGLE וחברותיה

גם זה חייב להילקח בחשבון מראש, ולהתריע על כך בשלב האפיון.

הקמת אתר אינטרנט – שלב ז': בדק ואופטימיזציה

הכול מוכן? אז זהו שלא. כעת, לאחר שאישרתם את התוצרים ברמה העקרונית, עושים בדיקה מהירה על האתר וכל פעולותיו. מוודאים שהוא עובד כראוי, בלי טעויות, ויעיל לעבודתכם על פי האפיון. זה לא השלב הכי פשוט בתהליך, אבל זהו שלב קריטי ביותר שמאפשר לכם עבודה חלקה יותר בסופו של היום.

בניית אתרים – בואו נתחיל!

ככה נראה תהליך של בניית אתר אינטרנט על קצה המזלג. כמובן שישנם הרבה תת-שלבים ופעולות שונות שעושים בדרך, אבל אפשר לומר שהיכרות טובה עם השלבים הללו תכין אתכם היטב לבניית האתר שלכם. מוכנים להתחיל לעבוד? צרו עמנו קשר עוד היום לקביעת פגישת היכרות – ללא התחייבות!